poniedziałek, 21 stycznia 2019

W teatrze życia - innowacja


W teatrze życia

Cele innowacji:
- rozwijanie kompetencji językowych, kulturowych, społecznych oraz inteligencji emocjonalnej i kinestetycznej,
- kształtowanie wrażliwości artystycznej na odbiór dzieła literackiego, teatralnego i filmowego,
- korelacja treści programowych z języka polskiego, wiedzy o kulturze i historii oraz religii i etyki,
- wzbogacanie wiedzy z zakresu teorii literatury i konwencji teatralnych,
- kształtowanie wzorców etycznych i postaw asertywnych, ale również tolerancyjnych wobec różnych wyznań i kultur,
- rozwijanie umiejętności operowania środkami artystycznymi w obrębie literatury, teatru, filmu,
- tworzenie autorskich etiud artystycznych – teatralnych i filmowych.

Dla kogo:
dla zainteresowanych i uzdolnionych uczniów klas 1-3 Liceum Ogólnokształcącego oraz uczniów szkół podstawowych i klas trzecich gimnazjalnych
Czas trwania:
1 X 2018 – 30 VI 2019




Działania prowadzone w ramach innowacji:

Działanie
Sposób realizacji
Termin
Grupa docelowa
Plakat jako tekst kultury
Analiza wybranych plakatów na lekcjach języka polskiego.
Warsztaty w Teatrze Polskim: Jakie treści zapowiada plakat „Dziadów”?

X – VI


X  2018
Klasy 1-3
„Dziady” i ich adaptacja
Przypomnienie treści lektury z gwiazdką, zapoznanie się z notą reżyserską. Udział w spektaklu plenerowym na Cmentarzu Żydowskim w Bielsku – Białej.

29 X
Zainteresowani uczniowie z klas 1-3
Świat pogański i judeochrześcijański
Judaizm a chrześcijaństwo – koncepcja duszy
Prezentacje uczniowskie  i dyskusje  w trakcie zajęć z wychowawcą/ lekcji języka polskiego oraz
przed spektaklem „Dziady” w Bielsku – Białej.
X- VI

Klasy 1-3
Elementy historii architektury
Referat - budynek teatru jako element architektury miasta.
X
Uczestnicy wycieczki do Bielska - Białej
Recenzja sztuki teatralnej
Napisanie recenzji spektaklu „Dziady” i zamieszczenie go na szkolnym blogu.
X
Uczestnicy wycieczki do teatru
Literacka i teatralna koncepcja dramatu. Dramat romantyczny i jego niesceniczność
Kółka teatralne/filmowe
lekcje języka polskiego: miniwykład, drama.
X- VI
Klasy 1-3
Udział w spektaklach:
 „Makbet”
„Tango”
„Wesele” 
Wyjazd na spektakle do teatrów bielskiego i krakowskich.

XI 2018
II 2019
IV 2019
Klasy 1-3
Wobec tradycji. Rozwój dramatu i teatru
Syntezy na lekcjach języka polskiego.
X- IV
Klasy  1-3
„Dziady cz. III” jako moralitet średniowieczny
Lekcje polskiego - metoda odwróconej klasy.

 X -XI
Klasy 2-3
Autorski spektakl teatralny – „Zaświaty” Mickiewicza i Szekspira
Mojra -
Zaduszki Artystyczne.
XI 2018
Mojra
Autorska etiuda filmowa
Nakręcenie filmiku na podstawie spektaklu Mojry.
XI 2018
Uczestnicy kółka filmowego
Wartości w życiu człowieka. Mickiewiczowska etyka a heroiczna postawa Ireny Sendler
Lekcje wychowawcze w związku z Rokiem Ireny Sendler; dyskusja.
X- VI
Klasy 3
Zwyczaje i obrzędy związane z 1 listopada
Wizyta na cmentarzu, zapalenie zniczy na grobach ludzi zasłużonych i na grobach zapomnianych.
XI 2018
Klasy 3
Kultura żydowska a chrześcijańska
Wycieczka do Bielska – Białej, udział w spektaklu na Cmentarzu Żydowskim; prelekcje.
X- VI
Zinteresowani uczniowie klas 1-3
„Małopolska pamięta”
Wycieczka do Oświęcimia. Zwiedzanie Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau;
warsztaty w Centrum Żydowskim i synagodze.
X 2018
Zainteresowani uczniowie klas 1- 3
Wszystko jest teatrem
Warsztaty z teatru ruchu i psychologii  usprawniające inteligencję emocjonalną prowadzone przez Piotra Augustynka - animatora kultury,  trenera.
XI 2018
Zainteresowani uczniowie klas 1- 3
Typy inteligencji a role społeczne i wybór zawodu
Lekcja wychowawcza – treści z warsztatów – treści z doradztwa zawodowego
X- VI
Klasy 3
Mistrzowie teatru wobec dzieła literackiego.
Lekcje polskiego /
kółka.
 Napisanie recenzji oglądanych spektaklów na szkolny blog.
X- VI
Zainteresowani uczniowie klas 1- 3
„Odkrywaj, projektuj, działaj z artystami Starego Teatru”
Zwiedzanie Centrum Edukacji Teatralnej i Muzeum Teatru Starego w Krakowie MICET; aplikacje interaktywne.
II 2019
Klasy 3d, 3c
Ze słowa na scenę
Przekład intersemiotyczny. Udział w Konkursie Recytatorskim. Przekształcenie tekstu nagrodzonego w konkursie Po co pisać do szuflady… w monodram – udział w konkursie teatru jednego aktora.
III 2019
Zainteresowani uczniowie klas 1-3
Kultura wysoka a kultura niska
Warsztaty w Bielsku – Białej - street art.
IV
Zainteresowani uczniowie klas 2
Teatralia
Warsztaty teatralne prowadzone przez profesjonalistów. Nakręcenie etiud filmowych związanych z twórczością Szekspira.
5 IV 2019
Uczniowie LO i szkół podstawowych oraz klas gimnazjalnych
Popkultura
Prezentacje na lekcjach języka polskiego.
V 2019
Klasy 1-3
Sztuka Młodej Polski jako tworzywo artystyczne
Zajęcia interaktywne w Muzeum Historycznym Bielska -  Białej.
IV
Zainteresowani uczniowie klas 2
Dzieło literackie jako inspiracja teatralna
Lekcja otwarta.
IV
Klasy 2
Konkurs na scenariusz teatralny
Ogłoszenie konkursu na scenariusz sztuki teatralnej.
III – VI 2019
Uczniowie LO i szkół podstawowych oraz klas gimnazjalnych
Licealiści i artyści przeciw nienawiści
Przygotowanie wystaw czasowych na temat skutków nietolerancji i nienawiści.

Klasy 1-3








Zasady ewaluacji
·      ankieta – ocena atrakcyjności działań: spektaklu i etiudy itd.,
·      ocena innowacji przez uczestników z wykorzystaniem kapeluszy myślowych.
Przewidywane efekty:
·      wzrost kluczowych kompetencji,
·      innowacyjne metody realizacji treści programowych,
·      stworzenie spektaklu i filmu,
·      zapobieganie postawom ksenofobicznym, nauka tolerancji, postawy asertywnej, empatycznej,
·       promocja szkoły.








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz