W teatrze życia
Cele
innowacji:
- rozwijanie kompetencji językowych, kulturowych, społecznych
oraz inteligencji emocjonalnej i kinestetycznej,
- kształtowanie wrażliwości artystycznej na odbiór dzieła
literackiego, teatralnego i filmowego,
- korelacja treści programowych z języka polskiego, wiedzy o
kulturze i historii oraz religii i etyki,
- wzbogacanie wiedzy z zakresu teorii literatury i konwencji
teatralnych,
- kształtowanie wzorców etycznych i postaw asertywnych, ale
również tolerancyjnych wobec różnych wyznań i kultur,
- rozwijanie umiejętności operowania środkami artystycznymi w
obrębie literatury, teatru, filmu,
- tworzenie autorskich etiud artystycznych – teatralnych i
filmowych.
Dla kogo:
dla zainteresowanych i uzdolnionych uczniów klas 1-3 Liceum
Ogólnokształcącego oraz uczniów szkół podstawowych i klas trzecich
gimnazjalnych
Czas
trwania:
1 X 2018 – 30 VI 2019
Działania
prowadzone w ramach innowacji:
Działanie
|
Sposób realizacji
|
Termin
|
Grupa docelowa
|
Plakat jako
tekst kultury
|
Analiza wybranych
plakatów na lekcjach języka polskiego.
Warsztaty w
Teatrze Polskim: Jakie treści zapowiada plakat „Dziadów”?
|
X – VI
X 2018
|
Klasy 1-3
|
„Dziady” i
ich adaptacja
|
Przypomnienie
treści lektury z gwiazdką, zapoznanie się z notą reżyserską. Udział w
spektaklu plenerowym na Cmentarzu Żydowskim w Bielsku – Białej.
|
29 X
|
Zainteresowani
uczniowie z klas 1-3
|
Świat
pogański i judeochrześcijański
Judaizm a
chrześcijaństwo – koncepcja duszy
|
Prezentacje
uczniowskie i dyskusje w trakcie zajęć z wychowawcą/ lekcji języka
polskiego oraz
przed
spektaklem „Dziady” w Bielsku – Białej.
|
X- VI
|
Klasy 1-3
|
Elementy
historii architektury
|
Referat - budynek
teatru jako element architektury miasta.
|
X
|
Uczestnicy
wycieczki do Bielska - Białej
|
Recenzja
sztuki teatralnej
|
Napisanie
recenzji spektaklu „Dziady” i zamieszczenie go na szkolnym blogu.
|
X
|
Uczestnicy
wycieczki do teatru
|
Literacka i
teatralna koncepcja dramatu. Dramat romantyczny i jego niesceniczność
|
Kółka
teatralne/filmowe
lekcje
języka polskiego: miniwykład, drama.
|
X- VI
|
Klasy 1-3
|
Udział w
spektaklach:
„Makbet”
„Tango”
„Wesele”
|
Wyjazd na
spektakle do teatrów bielskiego i krakowskich.
|
XI 2018
II 2019
IV 2019
|
Klasy 1-3
|
Wobec
tradycji. Rozwój dramatu i teatru
|
Syntezy na
lekcjach języka polskiego.
|
X- IV
|
Klasy 1-3
|
„Dziady cz.
III” jako moralitet średniowieczny
|
Lekcje
polskiego - metoda odwróconej klasy.
|
X -XI
|
Klasy 2-3
|
Autorski
spektakl teatralny – „Zaświaty”
Mickiewicza i Szekspira
|
Mojra -
Zaduszki
Artystyczne.
|
XI 2018
|
Mojra
|
Autorska
etiuda filmowa
|
Nakręcenie filmiku
na podstawie spektaklu Mojry.
|
XI 2018
|
Uczestnicy
kółka filmowego
|
Wartości w życiu
człowieka. Mickiewiczowska etyka a heroiczna postawa Ireny Sendler
|
Lekcje
wychowawcze w związku z Rokiem Ireny Sendler; dyskusja.
|
X- VI
|
Klasy 3
|
Zwyczaje i
obrzędy związane z 1 listopada
|
Wizyta na
cmentarzu, zapalenie zniczy na grobach ludzi zasłużonych i na grobach
zapomnianych.
|
XI 2018
|
Klasy 3
|
Kultura
żydowska a chrześcijańska
|
Wycieczka do
Bielska – Białej, udział w spektaklu na Cmentarzu Żydowskim; prelekcje.
|
X- VI
|
Zinteresowani
uczniowie klas 1-3
|
„Małopolska
pamięta”
|
Wycieczka do
Oświęcimia. Zwiedzanie Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau;
warsztaty
w Centrum Żydowskim i synagodze.
|
X 2018
|
Zainteresowani
uczniowie klas 1- 3
|
Wszystko jest teatrem
|
Warsztaty z
teatru ruchu i psychologii
usprawniające inteligencję emocjonalną prowadzone przez Piotra
Augustynka - animatora kultury,
trenera.
|
XI 2018
|
Zainteresowani
uczniowie klas 1- 3
|
Typy inteligencji
a role społeczne i wybór zawodu
|
Lekcja
wychowawcza – treści z warsztatów – treści z doradztwa zawodowego
|
X- VI
|
Klasy 3
|
Mistrzowie
teatru wobec dzieła literackiego.
|
Lekcje
polskiego /
kółka.
Napisanie recenzji oglądanych spektaklów na
szkolny blog.
|
X- VI
|
Zainteresowani
uczniowie klas 1- 3
|
„Odkrywaj, projektuj, działaj z artystami Starego Teatru”
|
Zwiedzanie
Centrum Edukacji Teatralnej i Muzeum Teatru Starego w Krakowie MICET;
aplikacje interaktywne.
|
II 2019
|
Klasy 3d, 3c
|
Ze słowa na
scenę
|
Przekład
intersemiotyczny. Udział w Konkursie Recytatorskim. Przekształcenie tekstu
nagrodzonego w konkursie Po co pisać do
szuflady… w monodram – udział w konkursie teatru jednego aktora.
|
III 2019
|
Zainteresowani
uczniowie klas 1-3
|
Kultura
wysoka a kultura niska
|
Warsztaty w
Bielsku – Białej - street art.
|
IV
|
Zainteresowani
uczniowie klas 2
|
Teatralia
|
Warsztaty
teatralne prowadzone przez profesjonalistów. Nakręcenie etiud filmowych
związanych z twórczością Szekspira.
|
5 IV 2019
|
Uczniowie LO
i szkół podstawowych oraz klas gimnazjalnych
|
Popkultura
|
Prezentacje
na lekcjach języka polskiego.
|
V 2019
|
Klasy 1-3
|
Sztuka
Młodej Polski jako tworzywo artystyczne
|
Zajęcia
interaktywne w Muzeum Historycznym Bielska -
Białej.
|
IV
|
Zainteresowani
uczniowie klas 2
|
Dzieło
literackie jako inspiracja teatralna
|
Lekcja
otwarta.
|
IV
|
Klasy 2
|
Konkurs na
scenariusz teatralny
|
Ogłoszenie
konkursu na scenariusz sztuki teatralnej.
|
III – VI
2019
|
Uczniowie LO
i szkół podstawowych oraz klas gimnazjalnych
|
Licealiści i
artyści przeciw nienawiści
|
Przygotowanie
wystaw czasowych na temat skutków nietolerancji i nienawiści.
|
|
Klasy 1-3
|
Zasady
ewaluacji
·
ankieta – ocena atrakcyjności działań: spektaklu i
etiudy itd.,
·
ocena innowacji przez uczestników z wykorzystaniem
kapeluszy myślowych.
Przewidywane
efekty:
·
wzrost kluczowych kompetencji,
·
innowacyjne metody realizacji treści programowych,
·
stworzenie spektaklu i filmu,
·
zapobieganie postawom ksenofobicznym, nauka
tolerancji, postawy asertywnej, empatycznej,
·
promocja szkoły.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz