czwartek, 11 grudnia 2014

Emigracja- szansa czy tragiczna konieczność?

Przykładowy plan rozprawki

Podane tu odpowiedzi są wyłącznie przykładową, a nie jedyną poprawną realizacją zadań. W zadaniu
jest oceniana umiejętność odbioru, analizy i interpretacji utworu literackiego oraz tworzenia
wypowiedzi pisemnej. Za zadanie przyznaje się maksymalnie 50 punktów. Wypracowanie
musi mieć nie mniej niż 250 słów.

Wypowiedź pisemna jest sprawdzana zgodnie z kryteriami podanymi w aneksie do Informatora
o egzaminie maturalnym z języka polskiego od roku szkolnego 2014/2015 (www.cke.edu.pl).



Temat 2. Emigracja – tragiczna konieczność czy szansa? Rozważ problem i uzasadnij swoje
zdanie, analizując podany fragment Lalki. Odwołaj się również do całości utworu i innego
tekstu kultury. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 250 słów.

1. Postawienie tezy – ustosunkowanie się do problemu zawartego w temacie; dostrzeżenie
różnych motywacji emigrantów w kontekście historycznym, np.:
– emigracja polityczna, zarobkowa; dobrowolna lub pod przymusem.


2. Analiza podanego fragmentu, np.:
– usytuowanie fragmentu w całości powieści, opis sytuacji;
– przedstawienie bohaterów – Wokulskiego i Ochockiego;
– przedstawienie poglądów Ochockiego na temat możliwości pracy naukowej w kraju;
– przedstawienie postawy Wokulskiego wobec decyzji Ochockiego i jej uzasadnienie;
– określenie motywacji Ochockiego.
3. Wnioski z analizy fragmentu, np.:
– według Ochockiego w kraju nie ma szans na dokonanie wynalazku;
– świat wartości Polaków i ich postawy uniemożliwiają jakikolwiek rozwój;
– dostrzeżenie społecznych konsekwencji decyzji młodego, zdolnego wynalazcy;
– dostrzeżenie osobistego wymiaru motywacji bohatera;
– odwołanie się do roli, jaką Bolesław Prus przypisuje nauce i wynalazkom w swojej powieści;
– odwołanie się do wartości i poglądów pozytywistów;
– ewentualnie: przywołanie zakończenia powieści (scena
z udziałem deklarującego wyjazd
Ochockiego i pozostającymi w kraju Szprotem, Węgrowiczem, Maruszewiczem i Szlangbaumem).
4. Przywołanie tekstów kultury, które ukazują różne aspekty emigracji (w zależności od
zajętego stanowiska), uwidaczniających dylematy związane z wyborem lub koniecznością
opuszczenia kraju, np.:
– przywołanie utworów literackich i/lub filmowych ukazujących dramat przymusowej emigracji
(np. A. Mickiewicz, Pan Tadeusz – Epilog – tragizm losu wygnańców doświadczających poczucia
winy, przerażonych wieściami z kraju, bezradnych, zrozpaczonych, pozbawionych realnej
możliwości powrotu; J. Słowawcki, Hymn – elegijna tonacja spowiedzi „pielgrzyma”, „tułacza”,
człowieka nieszczęśliwego, pozbawionego swego miejsca na ziemi; H. Sienkiewicz, Latarnik
– dramat tułaczego losu, samotność politycznego emigranta; S. Barańczak, Garden party
i/lub wiersze Z. Herberta, Pan Cogito – powrót, Powrót prokonsula – alienacja, niezrozumienie,
samotność wśród obcych w „lepszym świecie”);
– przywołanie utworów literackich i/lub filmowych, w których emigracja jest wyborem i szansą
dla bohatera na indywidualny rozwój (np. film Oda do radości, którego bohaterowie po wielu
zakończonych niepowodzeniem próbach działania, zdobycia pracy w kraju decydują się na
wyjazd do Anglii);
– przywołanie tekstów kultury ukazujących niejednoznacznie konsekwencje decyzji o emigracji
(np. powieść E. Redlińskiego Szczuropolacy ukazująca w satyryczny sposób „lepsze” życie Polaków
w USA lub serial Londyńczycy).
5. Podsumowanie rozważań, ostateczne sformułowanie własnego stanowiska


www.operon.pl





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz