poniedziałek, 19 stycznia 2015

Kobiety upadłe

W pracy maturalnej wyczytałam, że każda kobieta jest upadła... to tylko kwestia czasu :D


Jaką rolę w życiu bohaterów literackich pełnia kobiety upadłe?

Sonia i Marianna, na przykład:
a)
bohaterki – młode dziewczyny (19 i 18 lat) trudniące się prostytucją („kobiety upadłe”),
b)
podobny strój bohaterek (wyzywający, wyróżniający) – znak profesji,
c)
sceny pokazujące pierwsze spotkanie z bohaterkami.
d)
w obu fragmentach przywołanie kontekstu religijnego.
2.
Prezentacja postaci Marianny
Na przykład:
a)
emocjonalne zachowanie w kościele (płacz), spowodowane konfliktem ze „starą”, a nie uczuciami religijnymi,
b) wykorzystywana (tajemniczy dług do spłacenia, „za wszystko płacę podwójnie”),
c) ofiara przemocy fizycznej („zapłacą jak wtedy w karnawale, com później tydzień leżała”),
d) podejmowała próbę zmiany sytuacji („byłam przecie w szwalni”),
e)
brak możliwości utrzymania z uczciwej pracy („z ośmiu rubli na miesiąc nikt nie wyżyje”),
f)
brak zasad moralnych („jestem tyle jeszcze warta, że mogę nikogo nie obszywać”),
g)
niskie pobudki zmiany sytuacji („to stara będzie się wściekać”),
h)
jej postawa jest typowa dla wielu osób („w samej Warszawie jest ich tysiące”),
i)
interpretacja słów „Kto z was jest bez grzechu...”.
3.
Stosunek innych ludzi do Marianny
Na przykład:
a)
b)
niejednoznaczność/ambiwalencja odczuć Wokulskiego („okryta hańbą”, „bydlę”, ale „lepsza i czystsza”),
dostrzega paradoks w jej postaci,
c)
porównanie przez Wokulskiego z Izabelą,
d)
interpretacja słów „Kto z was jest bez grzechu...”,
e)
oferowanie pomocy ze strony Wokulskiego,
f)
dostrzeganie związku sytuacji dziewczyny z sytuacją społeczną (stanem społeczeństwa) (Wokulski),
g)
zdziwienie Rzeckiego obecnością dziewczyny, jego niechęć (pytanie i jego ton),
h)
pomaganie motywowane przekonaniem o potrzebie realizacji programu pozytywistów (konieczność
pracy u podstaw
niechęć ludzi zgromadzonych w kościele,
Na przykład:
a)
dalsza pomoc Wokulskiego dla Marianny (umieszczenie jej pod opieką furmana Wysockiego),
b)
zmiana charakteru i zachowania,
c)
związanie się z Węgiełkiem, kolejnym podopiecznym Wokulskiego,
d)
brak możliwości ucieczki od przeszłości (list Węgiełka z informacją o spotkaniu Starskiego).
5.
Prezentacja postaci Son
Na przykład:
a)
córka pijaka Marmieładowa,
b)
jej wygląd odbiega od ubioru innych ludzi („dziwnie wyglądało”),
c)
została prostytutką, chcąc pomóc finansowo rodzinie (zmuszona przez macochę),
d)
prostytucja była rodzajem ofiary,
e)
kocha ojca i swoje przyrodnie rodzeństwo,
f)
troszczy się o swoich najbliższych,
g)
wstydzi się swego zajęcia („spuściła wzrok”),
h)
prostytucja jest dla niej źródłem cierpienia.
6.
Stosunek innych ludzi do Soni
Na przykład:
a)
poniżana przez innych,
b)
jej przybycie do domu wzbudza emocje wśród zgromadzonych,
c)
ojciec docenia jej ofiarę,
d)
ojciec dostrzega jej dobre cechy,
e)
ojciec jest przekonany, że Bóg jej wybaczy,
f)
ojciec prosi ją o wybaczenie,

Wnioski
Wskazanie podobieństw i różnic w kreacji obu bohaterek, uwzględnienie kontekstu historycznego (program pozytywistów w Lalce, religijnego/filozoficznego (np. rola wiary w Zbrodni i karze, wskazanie na ich odmienną rolę w powieści – postać epizodyczna (jej los podporządkowany prezentacji Wokulskiego i jego
poglądom) i postać wiodąca (wpływa na głównego bohatera).



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz