Jak
napisać rozprawkę?
1. Przeanalizuj
uważnie temat. Ma on zawsze stałą
formułę i zawiera następujące elementy:
o
pytanie
wymagające rozstrzygnięcia lub rozwiązania problemu, np. Czy…?; Czym dla człowieka może być…?; Czym jest… i jaki jest jego wpływ
na człowieka?;
o
zadanie
do
wykonania: Rozważ problem i uzasadnij
swoje stanowisko..;
o
wskazanie
obowiązkowego tekstu, który
posłuży do argumentacji:... odwołując się
do podanego tekstu...;
o
określenie
liczby i charakteru innych tekstów, którymi trzeba się posłużyć: …oraz innych wybranych przez siebie tekstów
kultury;
o
informację o wymaganej minimalnej objętości rozprawki: Twoja
praca powinna liczyć co najmniej 250
słów.
2. Przemyśl
problem wskazany w poleceniu i przeczytaj załączony tekst literacki pod jego
kątem. Odnieś wnioski z lektury do pytania postawionego w temacie.
3. Sformułuj
własne stanowisko wobec problemu (zgodne
z odczytaniem tekstu) – postaw tezę lub hipotezę interpretacyjną.
Teza to twierdzenie, które będziesz
uzasadniać w rozprawce.
|
Hipoteza
to przypuszczenie, które sprawdzisz,
omawiając załączony fragment oraz przywołane teksty kultury.
|
4. Uzasadnij
swoje stanowisko – zgromadź i przedstaw argumenty,
które potwierdzą przyjętą tezę lub pozwolą zweryfikować hipotezę. Muszą one
wynikać z wnikliwej analizy i interpretacji załączonego tekstu. Poszukaj w
tekście przykładów, ilustrujących
Twoje argumenty.
5. Odwołaj się do innych tekstów kultury (
utworów literackich, filmów, obrazów itp.), które pomogą Ci trafnie i rzeczowo
uzasadnić przyjęte stanowisko. Komentarz lub komentarze związane z przywołanymi
tekstami kultury powinny być krótsze niż komentarz odnoszący się do tekstu
głównego.
6. Pamiętaj o podsumowaniu, w którym sformułujesz wnioski i potwierdzisz
słuszność tezy lub rozstrzygniesz hipotezę i sformułujesz tezę.
7. Przestrzegaj
ustalonych zasad, którym podlega rozprawka. Buduj swoją wypowiedź konsekwentnie:
WSTĘP:
·
Wprowadzenie
do tematu.
·
Sformułowanie
tezy lub hipotezy interpretacyjnej.
|
ROZWINIĘCIE:
·
Przedstawienie
argumentów wynikających z analizy i interpretacji załączonego utworu i innych
tekstów kultury.
·
Przywołanie
przykładów.
|
ZAKOŃCZENIE:
·
Podsumowanie
- sformułowanie wniosków.
·
Potwierdzenie
tezy lub weryfikacja hipotezy.
|
Punktacja:
A.
Stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu – 6 pkt.
B.
Uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione – 18 pkt.
C.
Brak błędów rzeczowych - 4
pkt.
D.
Kompozycja funkcjonalna - 6 pkt.
E.
Pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne
zaburzenia spójności - 2 pkt.
F.
Styl stosowny - 4 pkt.
G.
Brak błędów językowych lub nieliczne
błędy nierażące
- 6 pkt.
H.
Zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące – 4 pkt.
|
Niezależnie od tego, czy wybierzesz rozprawkę czy interpretację
wiersza:
8. Zwróć
uwagę na poprawność rzeczową
wypowiedzi. Jeśli cytujesz, rób to wiernie i zaznaczaj cytat cudzysłowem.
Podawaj informacje, których jesteś
pewien (tytuły, nazwiska, daty). Pamiętaj, że popełnienie kardynalnego błędu rzeczowego, świadczącego o
nieznajomości tekstu kultury, do którego się odwołujesz, lektury obowiązkowej i
kontekstu interpretacyjnego zdyskwalifikuje Twoją pracę.
9. Zadbaj
o przejrzystą, logiczną i funkcjonalną
kompozycję wypracowania. Podziel tekst na akapity. Każdy akapit wyróżnij
wcięciem. Pamiętaj, aby rozwijał jedną myśl, dotyczył jednego zagadnienia.
Pilnuj, żeby kolejne elementy wypracowania logicznie z siebie wynikały i
łączyły się w spójną całość. Układ pracy powinien ułatwić czytającemu jej
zrozumienie, przekonać o słuszności postawionej przez Ciebie tezy. W tym celu
możesz wprowadzić tytuły i śródtytuły.
Wykorzystaj
brudnopis z arkusza egzaminacyjnego i przygotuj w nim plan lub konspekt swojej
pracy: uporządkuj logicznie argumenty i
przykłady, które chcesz przywołać, wypunktuj wnioski, wyeksponuj najważniejsze
stwierdzenia i połącz je z konkretnymi spostrzeżeniami lub cytatami. Notatki
sporządzone w brudnopisie nie są oceniane. Pamiętaj o trójdzielnej kompozycji
pracy.
WSTĘP
TEZA LUB HIPOTEZA
|
ARGUMENT
PRZYKŁADY
|
ARGUMENT
PRZYKŁADY
|
ARGUMENT
PRZYKŁADY
|
WNIOSKI
POTWIERDZENIE TEZY LUB
WERYFIKACJA HIPOTEZY
|
10. Dbaj, aby Twoja wypowiedź była spójna. Używaj środków językowych, które wiążą
poszczególne zdania i akapity. Stosuj sformułowania typu: nawiązując do..; równie istotną sprawą jest..; nie można zapominać,
że..; należy zaznaczyć, że..; można też zwrócić uwagę na..; odwołując się do..;
przykładem tego jest..; kolejną ważną
kwestią jest… Umiejętnie wprowadzaj cytaty: moje zdanie najlepiej potwierdzą słowa: „.......";
powołam się na słowa: „......."; świadczą o tym słowa: „......."; oto
co na temat mówi …: „......."; aby poprzeć moje zdanie, przytoczę słowa …:
„......."; rację ma …, mówiąc: „......."; najlepiej ilustrują to
słowa: „.......".
11. Zachowaj
stosowny, czyli odpowiedni styl. Pisz w sposób zwięzły, przejrzysty
i komunikatywny. Nie buduj długich i zawiłych zdań. Unikaj powtórzeń, stosuj
synonimy i peryfrazy. Uważaj na połączenia między zdaniami, nie gub głównej
myśli, nie zostawiaj niedokończonych zdań. Nie używaj wulgaryzmów i słów
obraźliwych. Nie stosuj słownictwa potocznego. Posługuj się naturalnym
językiem, bez ozdobników i patetycznych sformułowań.
12. Pamiętaj,
aby Twoja praca była poprawna pod
względem językowym. Zadbaj o poprawność ortograficzną i interpunkcyjną. Możesz
skorzystać ze słowników: poprawnej polszczyzny i ortograficznego.
13. Pisz
wyraźnie czarnym długopisem. Nie używaj korektora, a błędne zapisy przekreślaj.
Jeśli w kategorii A praca uzyska 0
punktów, egzaminator nie przyznaje punktów w pozostałych kategoriach.
Jeśli w kategorii A praca uzyska 3
punkty, a w kategorii B – 0 punktów, egzaminator nie przyznaje punktów w
pozostałych kategoriach.
Jeśli praca składa się z mniej niż 250
słów, egzaminator przyznaje punkty tylko w kategoriach A, B i C.
Pojawienie
się rzeczowego błędu kardynalnego dyskwalifikuje pracę – zdający otrzymuje 0
punktów.
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz