Jak
napisać interpretację wiersza?
1. Przeanalizuj
uważnie temat pracy. Ma on zawsze
stałą formułę i zawiera następujące elementy:
o
polecenie,
określające zadanie do wykonania:
Zinterpretuj podany utwór. Postaw tezę interpretacyjna i udowodnij ją;
o
informację o wymaganej minimalnej objętości: Twoja
praca powinna liczyć co najmniej 250
słów.
2. Przeczytaj
załączony tekst poetycki i określ jego problematykę.
3. Brak
wskazówek w poleceniu pozwala na wybór
koncepcji interpretacyjnej, zgodnej
z tekstem – możesz przedstawić własny
pomysł na odczytanie wiersza. Sformułuj tezę lub hipotezę interpretacyjną.
Teza to twierdzenie, które będziesz
uzasadniać w pracy.
|
Hipoteza
to przypuszczenie, które sprawdzisz,
omawiając załączony tekst oraz przywołane teksty kultury.
|
4. Uzasadnij
swój pomysł – zgromadź i przedstaw
argumenty, które potwierdzą przyjętą tezę lub pozwolą zweryfikować
hipotezę. Poszukaj w tekście przykładów
ilustrujących Twoje argumenty. Argumenty i przykłady muszą wynikać ze sfunkcjonalizowanej
analizy i interpretacji załączonego tekstu.
5. Przywołaj
konteksty interpretacyjne - odwołaj się do innych tekstów kultury (utworów
literackich, filmów, obrazów, plakatów,
rzeźb, itp.), które pomogą Ci trafnie i rzeczowo uzasadnić przyjęte
stanowisko.
6. Pamiętaj
o podsumowaniu, w którym sformułujesz
wnioski i potwierdzisz słuszność tezy lub rozstrzygniesz hipotezę i
sformułujesz tezę.
7. Przestrzegaj
ustalonych zasad konstrukcyjnych. Buduj swoją wypowiedź konsekwentnie:
WSTĘP:
·
Wprowadzenie
do tematu.
·
Sformułowanie
tezy lub hipotezy interpretacyjnej.
|
ROZWINIĘCIE:
·
Przedstawienie
argumentów wynikających z analizy i interpretacji załączonego utworu.
·
Przywołanie
przykładów z wiersza i innych tekstów kultury.
|
ZAKOŃCZENIE:
·
Podsumowanie
- sformułowanie wniosków.
·
Potwierdzenie
tezy lub weryfikacja hipotezy.
|
Punktacja:
A. Koncepcja niesprzeczna z
utworem, spójna i obejmująca sensy niedosłowne – 9 pkt.
B. Uzasadnienie trafne
i pogłębione – 15 pkt.
C. Brak błędów
rzeczowych - 4 pkt.
D. Kompozycja funkcjonalna - 6 pkt.
E. Pełna spójność
wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności - 2 pkt.
F. Styl stosowny - 4 pkt.
G. Brak błędów językowych
lub nieliczne błędy nierażące - 6 pkt.
H. Zapis w pełni
poprawny lub nieliczne
błędy nierażące
– 4 pkt.
|
Niezależnie od tego, czy wybierzesz rozprawkę czy interpretację
wiersza:
8. Zwróć
uwagę na poprawność rzeczową
wypowiedzi. Jeśli cytujesz, rób to wiernie i zaznaczaj cytat cudzysłowem.
Podawaj informacje, których jesteś
pewien (tytuły, nazwiska, daty). Pamiętaj, że popełnienie kardynalnego błędu rzeczowego, świadczącego o
nieznajomości tekstu kultury, do którego się odwołujesz, lektury obowiązkowej i
kontekstu interpretacyjnego zdyskwalifikuje Twoją pracę.
9. Zadbaj
o przejrzystą, logiczną i funkcjonalną
kompozycję wypracowania. Podziel tekst na akapity. Każdy akapit wyróżnij
wcięciem. Pamiętaj, aby rozwijał jedną myśl, dotyczył jednego zagadnienia.
Pilnuj, żeby kolejne elementy wypracowania logicznie z siebie wynikały i
łączyły się w spójną całość. Układ pracy powinien ułatwić czytającemu jej
zrozumienie, przekonać o słuszności postawionej przez Ciebie tezy. W tym celu
możesz wprowadzić tytuły i śródtytuły.
Wykorzystaj
brudnopis z arkusza egzaminacyjnego i przygotuj w nim plan lub konspekt swojej
pracy: uporządkuj logicznie argumenty i
przykłady, które chcesz przywołać, wypunktuj wnioski, wyeksponuj najważniejsze
stwierdzenia i połącz je z konkretnymi spostrzeżeniami lub cytatami. Notatki
sporządzone w brudnopisie nie są oceniane. Pamiętaj o trójdzielnej kompozycji
pracy.
10. Dbaj, aby Twoja wypowiedź była spójna. Używaj środków językowych, które wiążą
poszczególne zdania i akapity. Stosuj sformułowania typu: nawiązując do..; równie istotną sprawą jest..; nie można zapominać,
że..; należy zaznaczyć, że..; można też zwrócić uwagę na..; odwołując się do..;
przykładem tego jest..; kolejną ważną
kwestią jest… Umiejętnie wprowadzaj cytaty: moje zdanie najlepiej potwierdzą słowa: „.......";
powołam się na słowa: „......."; świadczą o tym słowa: „......."; oto
co na temat mówi …: „......."; aby poprzeć moje zdanie, przytoczę słowa …:
„......."; rację ma …, mówiąc: „......."; najlepiej ilustrują to
słowa: „.......".
11. Zachowaj
stosowny, czyli odpowiedni styl. Pisz w sposób zwięzły, przejrzysty
i komunikatywny. Nie buduj długich i zawiłych zdań. Unikaj powtórzeń, stosuj
synonimy i peryfrazy. Uważaj na połączenia między zdaniami, nie gub głównej
myśli, nie zostawiaj niedokończonych zdań. Nie używaj wulgaryzmów i słów
obraźliwych. Nie stosuj słownictwa potocznego. Posługuj się naturalnym
językiem, bez ozdobników i patetycznych sformułowań.
12. Pamiętaj, aby Twoja praca była poprawna pod względem językowym. Zadbaj o poprawność ortograficzną i interpunkcyjną. Możesz skorzystać ze słowników: poprawnej polszczyzny i ortograficznego.
13. Pisz wyraźnie czarnym długopisem. Nie używaj korektora, a błędne zapisy przekreślaj.
13. Pisz wyraźnie czarnym długopisem. Nie używaj korektora, a błędne zapisy przekreślaj.
Jeśli w kategorii A praca uzyska 0
punktów, egzaminator nie przyznaje punktów w pozostałych kategoriach.
Jeśli w kategorii A praca uzyska 3
punkty, a w kategorii B – 0 punktów, egzaminator nie przyznaje punktów w
pozostałych kategoriach.
Jeśli praca składa się z mniej niż 250
słów, egzaminator przyznaje punkty tylko w kategoriach A, B i C.
Pojawienie
się rzeczowego błędu kardynalnego dyskwalifikuje pracę – zdający otrzymuje 0
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz