czwartek, 14 stycznia 2016

Lekcja otwarta „na cztery ręce”



Lekcja otwarta „na cztery ręce”
prowadzona przez mgr Katarzynę Głuc i mgr Małgorzatę Skawińską
w klasach 1c i 1a
w  dniu 13 stycznia 2016 roku
„Czy ty wiesz, co może słowo?”


Cele lekcji:
- zaprezentowanie sukcesów recytatorskich i krasomówczych uczniów,
- uświadomienie, że  dominującymi tendencjami dzisiejszego języka są: funkcjonalizacja wypowiedzi i nastawienie na jej atrakcyjność,

- zachęcenie do odkrywania i rozwijania talentów,
- propagowanie idei tutoringu.
- doskonalenie pracy w grupie.
Metody:
-  drama,
- „Talent – po prostu”,
- praca z tekstem.
Formy: praca zbiorowa, indywidualna, w grupie.
Środki dydaktyczne:
- powielone teksty ćwiczeń, m.in. „Krótkie abecadło recytatora” i narzędzia „Talent – po prostu”.
Nauczyciele obecni na lekcji:
mgr Izabela Korzec
mgr Marzena Polak (wraz z klasą 3s)



Tok lekcji:

I.                  Wprowadzenie.

1.      Nawiązanie do tematu: „Czy ty wiesz, co może słowo?” przez prowadzące lekcję. Zachęcenie do aktywnego udziału w warszatach uczniów z klasy 3s.
2.       Interpretacja głosowa wiersza Z. Rączki „Słowo” przez laureata Powiatowego Konkursu Poetyckiego Jakuba Jurzaka. Wymiana wrażeń.

II.               Opracowanie tematu.
1. Przemówienie finalisty Ogólnopolskiego Konkursu Krasomówczego Macieja Polaka na temat „ Nie wszystko jest na sprzedaż”. Pytania uczniów na temat przygotowania mowy i konkursu.
       2. Zgromadzenie materiału do ćwiczeń:
       - tekst Stanisława Kubasiaka „Jako Franuś Sowicków po gorolsku łodziony do piyrsej komunije posed”
      - wiersz „Raz na giełdzie”.
    3. Praca w 5 grupach:
      - przekład tekstu gwarowego na język młodzieżowy i język urzędowy,
      - intepretacja głosowa wiersza i rzeźba na jego podstawie,
      - grupa ekspercka.
  4. Sprawozdanie z pracy grup.

 III. Podsumowanie.
1.  Wnioski.
2. Zachęcenie uczniów do odkrywania i rozwijania talentów, m.in. metoda tutoringu, wypełnienie schematu „Talent – po prostu”.
3. Propagowanie czytanie poezji – wręczenie serwetek, wyhaftowanych przez uczniów, z cytatami z wierszy.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz