Lekcja
otwarta „na cztery ręce”
prowadzona
przez mgr Katarzynę Głuc i mgr Małgorzatę Skawińską
w
klasach 1c i 1a
w
dniu 13 stycznia 2016 roku
„Czy
ty wiesz, co może słowo?”
Cele
lekcji:
-
zaprezentowanie
sukcesów recytatorskich i krasomówczych uczniów,
- uświadomienie, że dominującymi
tendencjami dzisiejszego języka są: funkcjonalizacja wypowiedzi i nastawienie
na jej atrakcyjność,
- zachęcenie do odkrywania i rozwijania talentów,
- propagowanie idei tutoringu.
- doskonalenie pracy w grupie.
Metody:
- drama,
- „Talent – po prostu”,
- praca z tekstem.
Formy:
praca zbiorowa, indywidualna, w grupie.
Środki
dydaktyczne:
-
powielone
teksty ćwiczeń, m.in. „Krótkie
abecadło recytatora” i narzędzia „Talent – po prostu”.
Nauczyciele
obecni na lekcji:
mgr Izabela Korzec
mgr Marzena Polak (wraz z klasą 3s)
Tok
lekcji:
I.
Wprowadzenie.
1. Nawiązanie
do tematu: „Czy
ty wiesz, co może słowo?” przez prowadzące
lekcję. Zachęcenie do aktywnego udziału w warszatach uczniów z klasy 3s.
2. Interpretacja głosowa wiersza Z. Rączki „Słowo”
przez laureata Powiatowego Konkursu Poetyckiego Jakuba Jurzaka. Wymiana wrażeń.
II.
Opracowanie
tematu.
1. Przemówienie
finalisty Ogólnopolskiego Konkursu Krasomówczego Macieja Polaka na temat „ Nie
wszystko jest na sprzedaż”. Pytania uczniów na temat przygotowania mowy i
konkursu.
2. Zgromadzenie materiału do ćwiczeń:
-
tekst Stanisława Kubasiaka „Jako Franuś Sowicków po gorolsku łodziony do
piyrsej komunije posed”
- wiersz „Raz na giełdzie”.
3. Praca w
5 grupach:
- przekład tekstu gwarowego na język
młodzieżowy i język urzędowy,
- intepretacja głosowa wiersza i rzeźba
na jego podstawie,
- grupa ekspercka.
4. Sprawozdanie
z pracy grup.
III.
Podsumowanie.
1. Wnioski.
2. Zachęcenie uczniów do odkrywania i rozwijania
talentów, m.in. metoda tutoringu, wypełnienie schematu „Talent – po prostu”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz