Choć się natura troistym grodzi
Ze stali murów opasem,
Rozum człowieczy wszędy przechodzi
Niezłomny pracą i czasem.
Tymi on wsparty, bory wędrowne
Burzliwym morzom poruczył,
Wydarł z otchłani kruszce kosztowne
I skakać głazy nauczył.


Czesław Miłosz
Zaklęcie
Piękny jest ludzki rozum i niezwyciężony.
Ani krata, ni drut, ni oddanie książek na przemiał,
Ani wyrok banicji nie mogą nic przeciw niemu.
On ustanawia w języku powszechne idee
I prowadzi nam rękę, więc piszemy z wielkiej litery
Prawda i Sprawiedliwość, a z małej kłamstwo i krzywda.
On ponad to co jest wynosi co być powinno,
Nieprzyjaciel rozpaczy, przyjaciel nadziei.
On nie zna Żyda ni Greka, niewolnika ni pana,
W zarząd oddając nam wspólne gospodarstwo świata.
On z plugawego zgiełku dręczonych wyrazów
Ocala zdania surowe i jasne.
On mówi nam, że wszystko jest ciągle nowe pod słońcem,
Otwiera dłoń zakrzepłą tego co już było.
Piękna i bardzo młoda jest Filo-Sofija
I sprzymierzona z nią poezja w służbie Dobrego.
Natura ledwo wczoraj święciła ich narodziny,
Wieść o tym górom przyniosły jednorożec i echo.
Sławna będzie ich przyjaźń, ich czas nie ma granic.
Ich wrogowie wydali siebie na zniszczenie.

...............................................................................................


Michał Anioł: "Stworzenie Adama"


"Zagadka Michała Anioła"

Lekarz umieścił tam stwierdzenie na tyle ciekawe, że rozbudził wyobraźnię późniejszych badaczy. Według niego na fresku STWORZENIE ADAMA, Michał Anioł umieścił… ludzki mózg. Szata okalająca Stwórcę i aniołów rzeczywiście układa się w nietypowy kształt, do złudzenia przypominający ludzki organ. Fakt ten równie dobrze można by uznać za przypadek. Meshberger jednak zauważył zależność nie tylko w zarysie szaty, ale także w samych postaciach ją wypełniających. Jego wnioski są zadziwiające.

 Anatomia w starożytnym wydaniu
 To, co Michał Anioł uczynił podobieństwem ludzkiego mózgu, jest według amerykańskiego lekarza całkowicie poprawne anatomicznie. Widoczne są płat czołowy, skrzyżowanie wzrokowe, pień mózgu, przysadka mózgowa oraz główne bruzdy mózgowia, a biodro i noga anioła przypominają rdzeń kręgowy. To jednak nie wszystko: Meshberger uznał, iż postać Boga Ojca przybiera kształt układu limbicznego – struktury, odpowiadającej za emocje, proces motywacyjny i decyzyjny oraz zapamiętywanie. Prawa ręka Boga natomiast, wystająca poza obręb rzekomego mózgu w miejscu, w którym znajdować by się miała kora przedczołowa, symbolizuje pamięć operacyjną mózgu. Jest ona odpowiedzialna za działania zależne od woli oraz analityczne myślenie. Poniżej postaci Boga, Michał Anioł umieścił anioła, który nieco różni się od pozostałych. Jeśli przyjrzeć mu się bliżej, okazuje się, iż ma on smutną twarz. Neurobiologowie wiele lat później, za pomocą tomografii PET odkryli, że dokładnie ten obszar mózgu aktywuje się u osób doświadczających uczucia smutku.
 Dodatkowe hobby
 Skąd jednak Michał Anioł miałby wiedzieć, jak wygląda ludzki mózg – i to nie tylko od zewnątrz? Czy umieszczenie tych wszystkich postaci oraz ułożenie szaty w taki a nie inny sposób rzeczywiście odzwierciedla tajemnice neuroanatomii? Niektórzy badacze twierdzą, iż artysta interesował się za młodu ludzkim ciałem i brał udział w kilku sekcjach zwłok. Tylko skąd wiedział, które obszary mózgu odpowiedzialne są za pamięć, a które za przeżywanie emocji?

http://sztukawkawalkach.pl/dziela/zagadka-michala-aniola/