I. Wstęp. Teza.
II. Argumentacja.
1. Przedstawienie postaci panny Izabeli
np.:
– typowa młoda arystokratka,
– oderwanie od rzeczywistości (efekt cieplarnianego wychowania),
– chłodny temperament (niezdolność do zakochania się),
2. Charakterystyka jej wyobrażeń o małżeństwie
np.:
– małżeństwo jako konwenans,
– wskazanie co najmniej jednego argumentu
np.:
• podtrzymanie chwały rodu jako cel małżeństwa,
• połączenie trafnie dobranych nazwisk i majątków jako istota małżeństwa,
• godne uczestniczenie w życiu towarzyskim jako główny obowiązek małżonków,
• oddzielenie miłości od małżeństwa (nie jest konieczna do jego zawarcia),
3. Dostrzeżenie przejawów marzenia o idealnej miłości
np.:
– adoracja posągu Apollina,
– powierzchowna fascynacja kolejnymi mężczyznami, o których głośno w świecie salonów,
4. Dostrzeżenie ironii narratora i jej interpretacja
5. Przedstawienie postaci Wokulskiego
np.:
– pół romantyk, pół pozytywista,
– dojrzały mężczyzna o burzliwym życiorysie,
– bohater poszukujący,
6. Charakterystyka sposobu przeżywania miłości przez Wokulskiego
np.:
– miłość jako zjawisko niemal mistyczne,
– wskazanie co najmniej jednego argumentu
np.:
• miłość od pierwszego wejrzenia,
• miłość jako efekt przeznaczenia,
• miłość jako sens życia,
• idealizacja (niemal ubóstwienie) ukochanej kobiety,
• romantyczne źródła takiego pojmowania miłości,
7. Dostrzeżenie zdolności bohatera do racjonalnej oceny swego zauroczenia panną Izabelą
8. Przedstawienie postaci Szumana
np.:
– lekarz, naukowiec,
– człowiek zgorzkniały, broniący się przed cierpieniem ironią i pozornym cynizmem,
9. Charakterystyka obrazu miłości w oczach Szumana
np.:
– miłość jako zjawisko biologiczne,
– wskazanie co najmniej jednego argumentu
np.:
• miłość jako efekt procesów zachodzących w mózgu,
• miłość i małżeństwo jako kulturowe maski instynktu zachowania gatunku,
• intensywność uczucia Wokulskiego jako konsekwencja jego wieku,
10. Dostrzeżenie znaczenia nieszczęśliwej miłości w życiu Szumana
11. Interpretacja sposobu zachowania się bohaterów podczas rozmowy
12. Przedstawienie postaci Starskiego
np.:
– przedstawiciel arystokratycznej „złotej młodzieży",
– zdemoralizowany cynik,
– łowca posagów,
13. Charakterystyka obrazu małżeństwa i miłości w oczach Starskiego
np.:
– małżeństwo jako interes,
– pieniądze jako czynnik najważniejszy w życiu,
– miłość jako rozrywka ludzi bogatych,
– oddzielenie miłości i szczęścia (miłość nie gwarantuje go),
14. Interpretacja uśmiechu „na pół drwiąco, na pół smutnie"
15. Przedstawienie postaci prezesowej Zasławskiej
np.:
– szlachetna arystokratka,
– reprezentantka pokolenia romantycznego,
– nieszczęśliwa miłość do człowieka z niższej sfery,
16. Dostrzeżenie, że dla prezesowej miłość jest najświętszym uczuciem
17. Dostrzeżenie sprzeniewierzenia się przez bohaterkę miłości
18. Interpretacja sposobu zachowania się prezesowej podczas rozmowy
III. Wnioski
dostrzeżenie i interpretacja we właściwym kontekście tego, że Lalka ukazuje różne aspekty zjawiska miłości – psychologiczne, kulturowe, społeczne, fizjologiczne itp.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz