Czy sztuka może uczynić twórcę nieśmiertelnym? Omów zagadnienie, odwołując się do
przytoczonej pieśni Jana Kochanowskiego i do wybranych tekstów kultury.
Pieśń XXIV
Pieśń XXIV
Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony
Polecę precz, poeta, ze dwojej
złożony
Natury: ani ja już przebywać na
ziemi
Więcej będę; a więtszy nad
zazdrość, ludnemi
Miasty wzgardzę. On, w równym
szczęściu urodzony,
On ja, jako mię zowiesz, wielce
ulubiony
Mój Myszkowski, nie umrę ani
mię czarnymi
Styks niewesoła zamknie
odnogami swymi.
Już mi skóra chropawa padnie na
goleni,
Już mi w ptaka białego wierzch
się głowy mieni;
Po palcach wszędy nowe piórka
się puszczają,
A z ramion sążeniste skrzydła
wyrastają.
Terazże, nad Ikara prędszy
przeważnego,
Puste brzegi nawiedzę Bosfora
hucznego
I Syrty Cyrynejskie, Muzom
poświęcony
Ptak, i pola zabiegłe za zimne
Tryjony.
O mnie Moskwa i będą wiedzieć
Tatarowie,
I róznego mieszkańcy świata
Anglikowie;
Mnie Niemiec i waleczny
Hiszpan, mnie poznają,
Którzy głęboki strumień Tybrowy
pijają.
Niech przy próznym pogrzebie
żadne narzekanie,
Żaden lament nie będzie ani
uskarżanie:
Świec i dzwonów zaniechaj, i
mar drogo słanych,
I głosem żałobliwym żołtarzów
spiewanych!
Czy sztuka może uczynić artystę nieśmiertelnym? Zdecydowanie - tak! Co łączy
Szekspira, Mickiewicza, van Gogha, Matejkę, Freddego Merkurego, Merlin Monroe? Sztuka - literatura, malarstwo, muzyka, film - zapewniła im pamięć
potomnych, a więc i nieśmiertelność. Artystom funduje się pomniki i pamiątkowe
tablice, do ich postaci i dzieł nawiązują twórcy kolejnych epok. O
nieśmiertelności artysty pisze m. in. Jan Kochanowski w Pieśni XXIV, będącej parafrazą
ody Horacego. Trzeba jednak pamiętać, że niektórzy twórcy podchodzą do swojej
sławy z dystansem.
Źrodło motywu nieprzemijającej sławy znajdziemy u
Horacego. W jednej z pieśni (Exegi monumentum) stwierdza on, że swą
twórczością postawił sobie pomnik trwalszy niż ze spiżu. Stąd jego wniosek:
„Non omnis moriar” – „Nie wszystek umrę” - artysta będzie żył w swoim dziele.
Kochanowski jak na twórcę renesansu przystało sięga do źródeł i
parafrazuje ody Horacego.
W Pieśni
XXIV wyraża pewność,
że poeta ma podwójną naturę - ludzką i boską, po śmierci przemieni się w
łabędzia poświęconego Muzom, nie umrze, bo sztuka jest wieczna, Nie chce, aby
płakano na jego pogrzebie, ponieważ śmierć nie będzie dla niego końcem życia.
Jest pewny, że jego sława poetycka będzie trwać nawet po jego śmierci:
O mnie Moskwa i będą wiedzieć Tatarowie,
I róznego mieszkańcy świata Anglikowie;
Mnie Niemiec i waleczny Hiszpan, mnie poznają,
Którzy głęboki strumień Tybrowy.
O mnie Moskwa i będą wiedzieć Tatarowie,
I róznego mieszkańcy świata Anglikowie;
Mnie Niemiec i waleczny Hiszpan, mnie poznają,
Którzy głęboki strumień Tybrowy.
Tradycję pisania o wiecznym trwaniu w pamięci
potomnych kontynuuje Juliusz Słowacki w wierszu Testament mój. Poeta jest przekonany, że zostanie po nim siła fatalna a jego imię
będzie trwać przez pokolenia, mimo że umrze bezpotomnie. Jego wiara w potęgę
i siłę poezji zdolnej ludzi „w aniołów przerobić” jest bardzo
romantyczna, zgodna z duchem epoki, ale znalazła potwierdzenie w późniejszych
epokach.
Lecz zaklinam – niech żywi nie tracą
nadziei
I
przed narodem niosą oświaty kaganiec;
A
kiedy trzeba, na śmierć idą po kolei,
Jak
kamienie przez Boga rzucane na szaniec!…
Przytoczone słowa stały się
tytułem książki Aleksandra Kamińskiego o dziejach harcerzy z Szarych
Szeregów podczas drugiej wojny światowej.
Utworem
współczesnym podejmującym w żartobliwy sposób motyw nieśmiertelnej sławy
jest wiersz Nagrobek Wisławy Szymborskiej. Noblistka
traktuje kwestię sławy ironicznie, tworząc swoje epitafium z prośbą do
„anonimowego przechodnia”, by wyjął z teczki mózg elektronowy i zachował
pamięć o autorce paru wierszy, staroświeckiej jak przecinek. Dystans do nieśmiertelnej
sławy poetyckiej mają też inni twórcy współcześni: T. Różewicz, który porównuje
śmierć poety do czegoś tak banalnego i niezauważalnego jak odejście
pociągu, czy Cz. Miłosz, który z ironią napisał:
(...) O tak, nie cały zginę, zostanie po mnie
Wzmianka w czternastym tomie encyklopedii
W pobliżu setki Millerów i Mickey Mouse.
(...) O tak, nie cały zginę, zostanie po mnie
Wzmianka w czternastym tomie encyklopedii
W pobliżu setki Millerów i Mickey Mouse.
Dzieła unieśmiertelniają twórców. To dzięki nim trwają w świadomości potomnych. Sztuka i jej oddziaływanie
były tematem utworów niezależnie od czasów, w których zostały stworzone.
Utrwalanie wizerunku dla potomnych, wystawianie poetyckiego pomnika to ważny
element twórczości wielu artystów. Tematy te są traktowane przez twórców poważnie
(Kochanowski, Horacy czy Słowacki) lub z dystansem i ironią (Szymborska, Różewicz, Miłosz).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz