sobota, 16 marca 2019

Reklama - "ušmiechnięte ścierwo"?

  Reklama rozpowszechnia informacje o towarach i usługach oraz zachęca do korzystania z nich. Zachwala towar, pomija jego wady, zachęca, przekonuje, zwraca uwagę odbiorcy, czyli zdobywa klienta.

Teksty reklamowe są komunikatami, w których wystepują argumenty uzasadniające wartość, wyjatkowość towaru. Stosuje się w nich różne akty mowy: zachęty, nakłaniania, chwalenie, rady, nakazy, obietnice i gwarancje. Reklamy operują schematami i szablonami językowymi.
Reklama ma określonego odbiorcę:  inaczej tworzy się reklamy dla dzieci, inaczej dla ludzi dorosłych.
Ważną rolę w komunikacji odgrywa reklama społeczna.

Zadanie przed maturą: znajdź przykłady potwierdzające powyższe stwierdzenia.



Przypominamy ciekawe posty na temat reklamy:


http://humanisci2013.blogspot.com/2014/12/reklama-informacja-czy-manipulacja.html



https://humanisci2013.blogspot.com/2016/03/blog-post.html




Reklama jest wszechobecna. często irytuje i drażni, ale jednocześnie wpływa na wybory, kształtuje gusty, narzuca trendy, decyduje o kupnie. Teksty reklamowe pełnią funkcję perswazyjną i manipulacyjną. Reklama to tekst kultury masowej, w którym dominuje funkcja perswazyjna - ma nakłonić odbiorcę do podjęcia konkretnych działań, np. zakupu lub głosowania na kogoś; reklamę wykorzystuje się w handlu i w polityce.  Reklama nie jest wolna od manipulacji , ale trudno ustalić granicę między nimi.

Zasady tworzenia reklam:

  • nowość
  • skuteczność
  • wykazanie potrzeby, wygody i luksusowości reklamowanego towaru.

Jakie  środki językowe stosuje się w reklamie?

- wyrazy nacechowane dodatnio, np. przymiotniki,
- używanie stopnia najwyższego z przedrostkiem naj-,
- przedrostki: super-, ekstra-,
- słowa: nowoczesnośc, współczesnośc, postęp, nowość.

Reklamowane przedmioty umieszczane są w magicznym świecie, złożonym ze stereotypów: piękny dom, szczęśliwa rodzina, ładni, zadbani  ludzie, mądre, zdrowe dzieci, śliczne zwierzeta. Taki obraz idealnego świata ma zachęcać i przyciagać.

Reklama odwołuje się do tradycji, zwłaszcza  gdy ukazuje rzetelność firmy i jakość towarów.

Często reklama odwołuje się do natury - symbolu zdrowia, pomyślności.

Reklama kładzie nacisk na wygodę i luksus - reklamowany produkt pokazywany jest w odpowiedniej scenerii, a jego zakup ulatwi nam życie. Cena takiego towaru jest przy tym niska, atrakcyjna bądź nowa.

Slogan reklamowy to sformułowaie, rada, wskazowka lub zalecenie, np. Leć do Biedronki, Jak sobota to tylko do Lidla, Z Wartą warto.

Twórcy reklam posuwają się do manipulacji - przedstawiaja falszywy obraz świata, wyolbrzymione dzialanie reklamowanego produktu. Manipulacja działa na nasza podświadomośc poprzez częste powtarzanie, używanie przymiotników w stopniu najwyższym,  wykorzystywanie autorytetow i prestiżu mówiącego, działania na emocje (slogany, hasła, idylliczny świat, rozbudowana forma przekazu).

Reklama przybiera różne formy: scenki z życia, scenki fabularne, wypowiedzi ekspertów, fragmenty filmów np. dokumentalnych, filmy animowane, teledyski, impresje, piosenki.

Reklama jest tekstem kultury i często ma charakter intertekstualny. Przenikają się w niej formy wysokie i niskie, artyzm i kicz,absurd i groteska, zasada przeciętności i zasada komfortu.




Tytuł postu zaczerpnięto z książki O. Toscaniego  "Reklama - uśmiechnięte ścierwo".




Opracowano na podstawie:
J. Kowalikowa, U. Żydek - Bednarczuk, Barwy epok. Nauka o języku, WSiP, Warszawa 2004.

Polecamy też książkę J. Bralczyka "Język na sprzedaż":


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz