Czesław Miłosz
Który skrzywdziłeś
Który skrzywdziłeś człowieka prostegoŚmiechem nad krzywdą jego wybuchając,
Gromadę błaznów koło siebie mając
Na pomieszanie dobrego i złego,
Choćby przed tobą wszyscy się skłonili
Cnotę i mądrość tobie przypisując,
Złote medale na twoją cześć kując,
Radzi że jeszcze jeden dzień przeżyli,
Nie bądź bezpieczny. Poeta pamięta
Możesz go zabić - narodzi się nowy.
Spisane będą czyny i rozmowy.
Lepszy dla ciebie byłby świt zimowy
I sznur i gałąź pod ciężarem zgięta.
Washington D.C., 1950
Ernest Bryll
Ten, który
Ten, który skrzywdził człowieka prostego
Wynajdzie rymopisów, co wszystko wymażą
I historyka w dowodach zręcznego
Który wyrzeźbi dzieje z tak dostojną twarzą
Jak nigdy w dziejach jeszcze nie bywało.
Ten, który zbrodnię czynił – byle wyszedł cało
Znajdzie w ciemności wieków swoją sprawiedliwość
Chociaż siał burze, słodkie zbierze żniwo.
Takie jest doświadczenie. A my byśmy chcieli
Aby się słowa poety lękano
By imperatorowie w pomiętej pościeli
Pocili się, myśleli – co o nich pisano
Takie jest doświadczenie, które zawsze znano
I zawsze przeciw głupi poeci lecieli.
Ten, który
Ten, który skrzywdził człowieka prostego
Wynajdzie rymopisów, co wszystko wymażą
I historyka w dowodach zręcznego
Który wyrzeźbi dzieje z tak dostojną twarzą
Jak nigdy w dziejach jeszcze nie bywało.
Ten, który zbrodnię czynił – byle wyszedł cało
Znajdzie w ciemności wieków swoją sprawiedliwość
Chociaż siał burze, słodkie zbierze żniwo.
Takie jest doświadczenie. A my byśmy chcieli
Aby się słowa poety lękano
By imperatorowie w pomiętej pościeli
Pocili się, myśleli – co o nich pisano
Takie jest doświadczenie, które zawsze znano
I zawsze przeciw głupi poeci lecieli.
Kryterium porównania
|
Czesław Miłosz
Który skrzywdziłeś
|
Ernest Bryll
Ten, który
|
|
Podobieństwa – zasada zestawienia
|
·
słowo który
w tytule
·
fraza skrzywdzić
człowieka prostego
·
wizerunek władcy despoty
·
wizerunek poety, od którego zależy pamięć o władcy
|
||
Obraz władcy
|
·
tyran, despota
·
krzywdzi prostych ludzi,
·
otaczają go pochlebcy i kłamcy,
·
wymusza pochwały przemocą,
·
wzbudza strach,
·
drwi z ofiar,
·
jest bezduszny, okrutny,
·
ma poczucie bezkarności,
·
miesza dobro i zło,
|
·
zbrodniarz,
·
krzywdzi prostych ludzi,
·
nagina zasady moralne,
·
korumpuje poetów i historyków,
·
śpi spokojnie, czuje się bezpiecznie,
·
słodkie zbierze
żniwo – jest bezkarny
|
|
Obraz poety
|
·
pamięta o krzywdach,
·
przekazuje prawdę potomnym,
·
wymierza sprawiedliwość despocie,
·
odważny, wyróżnia się spośród innych,
·
nie boi się śmierci,
·
„narodzi się nowy” – będzie miał następców,
|
·
rymopis – określenie pejoratywne,
·
gotów kłamać,
·
ulega presji,
·
karierowicz,
·
poeta –idealista nazwany jest głupim,
|
|
Cechy języka
|
·
styl patetyczny,
·
paralelizmy składniowe,
·
apostrofa do tyrana,
·
profetyzm, przestroga
·
kategoryczny ton,
|
·
ironia,
·
lekceważące, negatywne określenie” rymopis”,
·
parafraza przysłowia: Kto sieje wiatr, ten zbiera burzę: Chociaż siał burze, słodkie zbierze
żniwo,
·
użycie wyrażeń: z dostojną twarzą, swoja
sprawiedliwość na określenie kłamstwa,
|
|
Wniosek
|
·
despota nie jest bezkarny,
·
osąd potomnych jest bolesny,
·
lepsze byłoby dla niego samobójstwo,
·
poezja jest niezwyciężona,
·
brak konkretnego czasu, prawda uniwersalna
|
·
despota może być spokojny, zawsze znajdą się tchórze/karierowicze,
którzy zafałszują historię,
·
wiara w siłę poezji jest złudzeniem,
·
takie jest doświadczenie – tak było zawsze
|
|
Wnioski z interpretacji porównawczej
Wiersz Brylla jest polemicznym
nawiązaniem do wiersza Miłosza. Aluzyjność jest widoczna już w tytule oraz w kreacji postaci władcy i poety. Bryll
polemizuje z opinią, że poeci byli sumieniem władców i zawsze mówili prawdę, stosuje
ironię, wg niego poeci i historycy są na usługach władców, a sprawiedliwość
dziejowa nie istnieje.
Opracowano na podstawie: A. Juranek, M. Młynarczyk, G. Wiendlocha, J. Wiendlocha, Z. Zając, Nowa matura. Język polski, Bielsko - Biała 2007.
Pamiętaj o kontekstach!
Np.
- kontekst historyczny: komunizm w Polsce,
-kontekst biograficzny: decyzja Milosza o pozostaniu za granicą,
- kontekst historycznoliteracki: postawy polskich pisarzy wobec rządu komunistycznego, od Herberta postawy wyprostowanej po oportunizm Borowskiego i Wazyka,
- kontekst literacki: "Zniewolony umysł" Cz. Miłosza, "Rzeka" Ważyka, "Przesłanie pana Cogito" Herberta itd, do wyboru.
Więcej na:
http://fraza.univ.rzeszow.pl/teksty_naukowe/PASZKOWSKABryll-Milosz-popr.pdf
Opracowano na podstawie: A. Juranek, M. Młynarczyk, G. Wiendlocha, J. Wiendlocha, Z. Zając, Nowa matura. Język polski, Bielsko - Biała 2007.
Pamiętaj o kontekstach!
Np.
Więcej na:
http://fraza.univ.rzeszow.pl/teksty_naukowe/PASZKOWSKABryll-Milosz-popr.pdf
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz