niedziela, 17 marca 2019

Poeta i władca. Porównanie wierszy Cz. Miłosza i E. Brylla

Czesław Miłosz

Który skrzywdziłeś

Który skrzywdziłeś człowieka prostego
Śmiechem nad krzywdą jego wybuchając,
Gromadę błaznów koło siebie mając
Na pomieszanie dobrego i złego,

Choćby przed tobą wszyscy się skłonili
Cnotę i mądrość tobie przypisując,
Złote medale na twoją cześć kując,
Radzi że jeszcze jeden dzień przeżyli,

Nie bądź bezpieczny. Poeta pamięta
Możesz go zabić - narodzi się nowy.
Spisane będą czyny i rozmowy.

Lepszy dla ciebie byłby świt zimowy
I sznur i gałąź pod ciężarem zgięta.
Washington D.C., 1950


Ernest Bryll
Ten, który

Ten, który skrzywdził człowieka prostego
Wynajdzie rymopisów, co wszystko wymażą
I historyka w dowodach zręcznego
Który wyrzeźbi dzieje z tak dostojną twarzą
Jak nigdy w dziejach jeszcze nie bywało.
Ten, który zbrodnię czynił – byle wyszedł cało
Znajdzie w ciemności wieków swoją sprawiedliwość
Chociaż siał burze, słodkie zbierze żniwo.
Takie jest doświadczenie. A my byśmy chcieli
Aby się słowa poety lękano
By imperatorowie w pomiętej pościeli
Pocili się, myśleli – co o nich pisano
Takie jest doświadczenie, które zawsze znano
I zawsze przeciw głupi poeci lecieli.










Kryterium porównania
Czesław Miłosz
Który skrzywdziłeś
Ernest Bryll
Ten, który
Podobieństwa – zasada zestawienia
·         słowo który w tytule
·         fraza skrzywdzić człowieka prostego
·         wizerunek władcy despoty
·         wizerunek poety, od którego zależy pamięć o władcy
Obraz władcy
·         tyran, despota
·         krzywdzi prostych ludzi,
·         otaczają go pochlebcy i kłamcy,
·         wymusza pochwały przemocą,
·         wzbudza strach,
·         drwi z ofiar,
·         jest bezduszny, okrutny,
·         ma poczucie bezkarności,
·         miesza dobro i zło,
·         zbrodniarz,
·         krzywdzi prostych ludzi,
·         nagina zasady moralne,
·         korumpuje poetów i historyków,
·         śpi spokojnie, czuje się bezpiecznie,
·         słodkie zbierze żniwo – jest bezkarny
Obraz poety
·         pamięta o krzywdach,
·         przekazuje prawdę potomnym,
·         wymierza sprawiedliwość despocie,
·         odważny, wyróżnia się spośród innych,
·         nie boi się śmierci,
·         „narodzi się nowy” – będzie miał następców,
·         rymopis – określenie pejoratywne,
·         gotów kłamać,
·         ulega presji,
·         karierowicz,
·         poeta –idealista nazwany jest głupim,
Cechy języka
·         styl patetyczny,
·         paralelizmy składniowe,
·         apostrofa do tyrana,
·         profetyzm, przestroga
·         kategoryczny ton,
·         ironia,
·         lekceważące, negatywne określenie” rymopis”,
·         parafraza przysłowia: Kto sieje wiatr, ten zbiera burzę: Chociaż siał burze, słodkie zbierze żniwo,
·         użycie wyrażeń: z  dostojną twarzą, swoja sprawiedliwość na określenie kłamstwa,
Wniosek
·         despota nie jest bezkarny,
·         osąd potomnych jest bolesny,
·         lepsze byłoby dla niego samobójstwo,
·         poezja jest niezwyciężona,
·         brak konkretnego czasu, prawda uniwersalna
·         despota może być spokojny, zawsze znajdą się tchórze/karierowicze, którzy zafałszują historię,
·         wiara w siłę poezji jest złudzeniem,
·         takie jest doświadczenie – tak było zawsze



Wnioski z interpretacji porównawczej


Wiersz Brylla jest polemicznym nawiązaniem do wiersza Miłosza. Aluzyjność jest widoczna już w tytule oraz w  kreacji postaci władcy i poety. Bryll polemizuje z opinią, że poeci byli sumieniem władców i zawsze mówili prawdę, stosuje ironię, wg niego poeci i historycy są na usługach władców, a sprawiedliwość dziejowa nie istnieje.


Opracowano na podstawie: A. Juranek, M. Młynarczyk, G. Wiendlocha, J. Wiendlocha, Z. Zając, Nowa matura. Język polski, Bielsko - Biała 2007.


Pamiętaj o kontekstach!
Np.
- kontekst historyczny: komunizm w Polsce,
-kontekst biograficzny: decyzja Milosza o pozostaniu za granicą,
- kontekst historycznoliteracki: postawy polskich pisarzy wobec rządu komunistycznego, od Herberta postawy wyprostowanej po oportunizm Borowskiego i Wazyka,
- kontekst literacki: "Zniewolony umysł" Cz. Miłosza, "Rzeka" Ważyka, "Przesłanie pana Cogito" Herberta itd, do wyboru.



Więcej na:
http://fraza.univ.rzeszow.pl/teksty_naukowe/PASZKOWSKABryll-Milosz-popr.pdf

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz